‘Hierbij ontvangt u een brief met rectificatie van uw huurtoeslag.’
‘Zit je in een problematische financiële situatie? Schuldhulpverlening helpt je uit de brand.’
‘De afdeling dermatologie is op ingeplande tijden bereikbaar voor consultatie.’
Voorbeelden van zinnen die misschien op het eerste oog eenvoudig lijken, maar niet door iedereen (goed) begrepen worden. Weet jij zeker of de communicatie vanuit jouw organisatie door iedereen wordt begrepen? De MEE-leesgroep leest met je mee!
Duidelijke taal voorkomt problemen
Als een tekst met duidelijke taal geschreven is, zal de lezer meteen begrijpen waar het over gaat.
Voor iemand met een beperking kan een brief, website tekst of social media bericht lastig te begrijpen zijn. De tekst kan afschrikken, bepaalde emoties oproepen of zorgen voor overprikkeling.
Mogelijk gevolg: iemand komt niet naar de afspraak, het formulier is verkeerd ingevuld of de rekening wordt niet op tijd betaald.
Wil je graag weten of de teksten van jouw organisatie duidelijk zijn en goed aansluiten bij de lezer? MEE denkt met je mee!
De MEE-leesgroep
De MEE-leesgroep bestaat uit een groep ervaringsdeskundigen, zoals: mensen met een licht verstandelijke beperking, autisme, niet-aangeboren hersenletsel, mensen met een GGZ achtergrond of chronisch zieken.
Zij beoordelen de teksten op taalgebruik, zinsbouw en opmaak. Met de feedback en praktische tips kun je gelijk aan de slag om jouw communicatie begrijpelijk te maken voor iedereen.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Imara Bonimbie | i.bonimbie@mee-az.nl | 0639 43 54 87
of Meike Suesan | m.suesan@mee-az.nl | 06 83173624