Corona legde ineens alles stil…
Oom Peter heeft een verstandelijke beperking en Anja’s vader en moeder hebben altijd voor hem gezorgd. Sinds haar moeder overleden is, zorgt haar vader alleen voor hem. Normaal gesproken gaat Peter vijf dagen in de week naar de dagbesteding. Anja’s vader, die al 82 is, heeft daardoor overdag wat rust. Maar toen brak de Coronacrisis uit…
Geen ondersteuning meer beschikbaar
Anja: “Van de een op de andere dag zat oom Peter de hele dag thuis. Zonder overleg of dat wel kon in de thuissituatie”. Anja zag dat het teveel werd voor haar vader. Zij belde gelijk stad-en-land af voor hulp; om haar vader te ontlasten. De zorgaanbieder waar Peter normaal gesproken naar de dagbesteding gaat, kwam niet verder dan twee uur per week een begeleider om samen met Peter te wandelen. “Maar ja… Twee uur per week is geen oplossing voor mijn vader” vertelt Anja.
Een luisterend oor èn hulp
Uiteindelijk belt Anja met MEE. In het verleden heeft MEE haar altijd prima geholpen, met ondersteuning en hulp voor haar oom. En ook rond de ziekte van haar moeder kon zij altijd bij MEE terecht.
Anja: “Ik belde eigenlijk meer om mijn hart te luchten over de onmogelijke situatie waarin mijn vader nu terecht is gekomen. Het PGB budget was op en ik dacht dat er geen mogelijkheden meer waren. Maar cliëntondersteuner Evelien kon veel meer voor mij betekenen dan alleen het bieden van een luisterend oor.”
Peter krijgt nu toch de ondersteuning die hij nodig heeft
Evelien: “Ik zag al snel dat deze situatie voor Anja, haar vader en oom Peter niet lang vol te houden was. Als cliëntondersteuner weet ik dat er in deze moeilijke tijd meer mogelijkheden zijn voor ondersteuning.”
Er is nu een extra PGB-budget aangevraagd (Persoonsgebonden budget) voor de uren dat Peter normaal bij de dagbesteding is.
Omdat Anja toch al regelmatig bijspringt en voor haar oom een vertrouwd gezicht is, biedt zij nu overdag de begeleiding en verzorging zolang de dagbesteding gesloten is. Haar vader heeft dan op weekdagen wat meer rust.
“Ik ben erg blij met de ondersteuning van MEE”
We zijn echt opgelucht
MEE helpt ook met de aanvraag van het PGB. “Die formulieren zijn best ingewikkeld. En MEE heeft toch wat kortere lijntjes met instanties, zoals het Zorgkantoor, dan dat ik heb. Ik zag het echt even niet meer zitten, maar Evelien heeft het probleem prima opgelost!” zegt Anja zichtbaar opgelucht.
“Ik ben erg blij met deze ondersteuning door MEE. Ik roep dan ook iedereen op om contact op te nemen met MEE als je in een soortgelijke situatie terecht komt als ik. Ze denken ècht met je MEE!”